Η ξεπερασμένη αίγλη του Hollywood αμαυρώνεται κι άλλο από τις συνθήκες εργασίας στις οποίες υποβάλλονται οι καλλιτέχνες που εργάζονται στη μεγαλύτερη βιομηχανία θεάματος στον κόσμο. Η επίτευξη λύσης στην πολύμηνη απεργία εξετάζεται αυτές τις μέρες.
«Είμαι single και έτοιμη να πληρωθώ δίκαια», έγραφε στην πικέτα της η Haley Boston, η οποία είχε γράψει το σενάριο για μια σειρά τρόμου για το Netflix με τίτλο “Something Very Bad is Going to Happen”. Τώρα, βγαίνει στους δρόμους και διαμαρτύρεται, ελπίζοντας να αλλάξει η κατάσταση εκμετάλλευσης από τα μεγάλα χολιγουντιανά στούντιο, τις πλατφόρμες streaming που έχουν γιγαντωθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά και τα καταχρηστικά συμβόλαια και τους εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς.
Εδώ και αρκετούς μήνες, έχει ξεκινήσει ένας αγώνας εργαζομένων για καλύτερες αμοιβές και δικαιότερες συνθήκες. «Νομίζω ότι είναι μια ιστορία με Δαυίδ και Γολιάθ», είπε η αρχηγός της απεργίας της WGA Geetika Lizardi και σεναριογράφος του Bridgerton στο NPR. «Τα στούντιο έχουν όλη αυτή τη δύναμη, ειδικά τώρα που είναι τόσο μεγάλα. Εμείς είμαστε απλώς μια στρογγυλοποίηση γι’ αυτούς. Έχεις την Apple, την Amazon, αυτές τις γιγαντιαίες εταιρείες, και μετά είναι μόνο μια χούφτα από εμάς που μόλις και μετά βίας βγάζουμε τα προς το ζην».
«Κάποιος θα μπορούσε να γράψει μια ερωτική ιστορία για την απεργία της συντεχνίας των συγγραφέων», πρότεινε η σεναριογράφος Valerie Woods, στην ευφάνταστη πικετοφορία “Strike up a Romance” έξω από τα Universal Studios, καθώς συνήθως στον τομέα της επικρατεί πολύ μοναξιά.
Οι ηθοποιοί και οι σεναριογράφοι αγωνίζονται για επικαιροποιημένες συμφωνίες που τους αμείβουν καλύτερα για σειρές και ταινίες στις πλατφόρμες streaming, καθώς σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα οι μισθοί βρίσκονται σε οικονομικά επίπεδα προ του 2010.
Πέρα από την δίκαιη αμοιβή τους, απαιτούν και περιορισμούς στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, μιας τεχνολογίας που απειλεί ήδη τα προς το ζην των ήδη χαμηλόμισθων ηθοποιών, αλλά και τον έλεγχο πάνω στην εικόνα τους που θα βγαίνει προς τα έξω. Συγκεκριμένα, τα στούντιο θέλουν να έχουν τη δυνατότητα να σκανάρουν τη μορφή των βοηθητικών ηθοποιών, ώστε να μπορούν να την αναπαράγουν ξανά ψηφιακά, χωρίς να χρειάζεται η προσέλευση των ηθοποιών.
Θα επιτευχθεί η «καλύτερη και τελική» συμφωνία;
Η διαπραγματευτική επιτροπή του συνδικάτου SAG-AFTRA δήλωσε το Σάββατο ότι έλαβε την «τελευταία, καλύτερη και τελική προσφορά» από τη Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, στα μέλη της οποίας περιλαμβάνονται οι Disney, Netflix, NBCUniversal και Warner Bros. Discovery.
Η απαίτηση του συνδικάτου SAG-AFTRA για αύξηση των μισθών κατά 11% κατά το πρώτο έτος της προτεινόμενης διάρκειας της σύμβασης είναι σημαντικό εμπόδιο για την επίτευξη λύσης. Τα στούντιο είχαν συμφωνήσει σε αύξηση μισθών κατά μόλις 5%. Τις τελευταίες ημέρες, το συνδικάτο άφησε να εννοηθεί ότι το στούντιο και οι διαπραγματευτές πλησιάζουν σε ορισμένα βασικά ζητήματα, αλλά παραμένουν μακριά σε άλλα.
Η συμφωνία για την επίλυση της πολύμηνης απεργίας εξετάζεται και θα πρέπει να επικυρωθεί από τα μέλη του συνδικάτου πριν τεθεί σε ισχύ και πολλά συνδικάτα έχουν καταψηφίσει συμβάσεις τους τελευταίους μήνες. Ακόμη και αν επιτευχθεί σύντομα συμφωνία, δεν θα σταματήσει απαραίτητα η απεργία.
Πάνω από 5.000 μέλη υπέγραψαν μια αίτηση που προτρέπει το συνδικάτο SAG-AFTRA να ακολουθήσει σκληρή γραμμή στις διαπραγματεύσεις για την τελική συμφωνία, υπογραμμίζοντας ότι δεν θα συμφωνήσουν σε κάτι που δεν θα ικανοποιεί τα αιτήματα που τέθηκαν κατά την έναρξη της απεργίας.
Οι καλλιτέχνες του συνδικάτου SAG-AFTRA περιμένουν το δικό τους happy end, καθώς η συντεχνία των συγγραφέων εκεί κέρδισε μια νέα σύμβαση μετά από απεργία διαρκείας σχεδόν πέντε μηνών. Η Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), η οποία εκπροσωπεί τη Walt Disney (DIS.N), τη Netflix (NFLX.O) και άλλες εταιρείες, παρουσίασε την τελευταία της προσφορά το Σάββατο. Ο Ted Sarandos της Netflix, η Donna Langley της NBC Universal, ο Bob Iger της Disney και ο David Zaslav της Warner Bros. Discovery εμπλέκονται άμεσα στις διαπραγματεύσεις.
Υπάρχουν όμως και οι απεργοσπάστες. Κάποιοι από τους πλουσιότερους και διασημότερους καλλιτέχνες του Hollywood προσπαθούν να βάλουν τέλος στον αγώνα αυτό, καθώς δεν μπορούν να περιμένουν να επιστρέψουν στα γυρίσματά τους. Ο George Clooney, ο Tyler Perry και άλλοι ηθοποιοί προσφέρθηκαν να πληρώσουν εκατομμύρια περισσότερα σε συνδικαλιστικές συνδρομές για να βοηθήσουν να τερματιστεί η απεργία, όπως δήλωσε στο CNN ασφαλής πηγή.
Η απορρύθμιση του εργατικού δικαίου θυμίζει παλαιότερες εποχές, όπου ακόμα και οι μεγαλύτεροι σταρ αποτελούσαν ιδιοκτησία των μεγάλων χολιγουντιανών στούντιο. Όπως έχει δείξει η ιστορία, ακόμη και στην «χρυσή εποχή» του Hollywood, όπου τα στούντιο επιδίδονταν κατά κόρον σε καταχρηστικές πρακτικές κατά των εργαζομένων, ο νικηφόρος δικαστικός αγώνας της ηθοποιού Olivia de Havilland έβαλε τέλος στην εκμετάλλευση το 1944.
Το saga των ιστορικών απεργιών του 2023 στο Hollywood δεν έχει ακόμη τελειώσει. Στις οθόνες γράφει: To be continued…