Γιατί οι γυναίκες έρχονται δυσκολότερα σε οργασμό; Χάνεται η επιθυμία για σεξ μέσα σε μία μακροχρόνια σχέση; Ποιο είναι το μεγαλύτερο ταμπού των straight αντρών; Η Ευαγγελία Νάτσικα απαντά.
Μπορεί τα δεκάδες application να το έχουν κάνει πιο εύκολα προσβάσιμο από ποτέ, όμως φαίνεται πως οι άνθρωποι κάνουν λιγότερο σεξ απ’ όσο θα ήθελαν.
Αν και βιώνουμε μία εποχή σεξουαλικής απελευθέρωσης, την οποία χρωστάμε στο φεμινιστικό και ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα, την ίδια στιγμή εξακολουθούμε να κουβαλάμε βαθιά εσωτερικευμένα στερεότυπα, τα οποία συνδυαστικά με τις συχνά συγκεχυμένες πληροφορίες που συναντάμε στο διαδίκτυο μπορούν εύκολα να μας οδηγήσουν σε μάταια μονοπάτια σχετικά με την εξερεύνηση της σεξουαλικής μας ταυτότητας.
Γιατί έχουμε τέτοια εμμονή με το squirting; Τι συμβαίνει με τις φαντασιώσεις μας, αλλά και πώς έχει συνδεθεί το πολύ σεξ με την καλή υγεία; Αποτελεί η περιοχή του πρωκτού το μεγαλύτερο ταμπού για τους straight άντρες; Και ποιος είναι ο «πραγματικός» λόγος που χωρίζουν τα ζευγάρια;
Η Ευαγγελία Νάτσικα, Ψυχολόγος και Ψυχοθεραπεύτρια με ειδίκευση στην Σεξολογία μιλά στο Estella και απαντά σε ερωτήματα που άπτονται άμεσα (ή και ορισμένες φορές πιο έμμεσα) της σημερινής υπερ-σεξουαλικοποιημένης κοινωνίας μας.
Λοιπόν, να σε ρωτήσω, τελικά γιατί οι γυναίκες έρχονται δυσκολότερα σε οργασμό;
Έτσι όπως διατυπώνεται αυτό το ερώτημα σημαίνει ότι οι γυναίκες έρχονται δυσκολότερα σε οργασμό συγκριτικά με κάποιον άλλο. Εν προκειμένω με τους άντρες. Αυτό δεν ισχύει. Νομίζω πως αυτή την ερώτηση πρέπει να την ξεκινήσουμε μιλώντας για τα μοντέλα του οργασμού. Οι πρώτες επιστημονικές τοποθετήσεις παρουσίαζαν το γραμμικό μοντέλο «επιθυμίας, διέγερσης και οργασμού».
Αν και αυτή η γραμμική θέση μπορεί να ισχύει για κάποια άτομα και σε κάποιες περιπτώσεις, είναι κατά βάση ένας ανδροκεντρικός τρόπος να κατανοούμε τον οργασμό. Κι αυτό διότι αγνοεί κάποια πολύ βασικά πράγματα που προκαλούν σεξουαλική διέγερση και τα χρειαζόμαστε, όπως είναι η τρυφερότητα, η εμπιστοσύνη, η ασφάλεια και η οικειότητα.
Ήταν η Basson το 2.000 που μίλησε πρώτη φορά για ένα μοντέλο για τον οργασμό που ρίχνει φως στο βίωμα των ανθρώπων με κόλπο που δεν ξεκινούν τη σεξουαλική διαδικασία από αυθόρμητη γενετήσια ορμή. Βάζει στο επίκεντρο της συζήτησης την επιθυμία. Έτσι, ο οργασμός πλέον δεν είναι γραμμικός, αλλά δημιουργείται ένα κυκλικό μοντέλο, πιο περίπλοκο και πολυεπίπεδο, όπου δίνεται έμφαση σε συναισθηματικούς και ψυχολογικούς παράγοντες. Το μοντέλο αυτό και είναι πιο συμπεριληπτικό, δηλαδή εμπεριέχει άτομα όλων των φύλων και δίνει πιο ρεαλιστικά σενάρια σε σχέση με το τι συμβαίνει.
Κάτι πολύ σημαντικό είναι να επισημάνουμε, πως ακόμα κι αν έρθω σε οργασμό αυτό δε σημαίνει απαραίτητα πως θα απολαύσω και το σεξ. Είναι σημαντικό να ξεφύγουμε από όλη αυτή τη διαδικασία των «σταδίων» και των «βημάτων». Το να εστιάζω αποκλειστικά στο κομμάτι του οργασμού, αφαιρεί από το κομμάτι της σεξουαλικής διαδικασίας την απόλαυση και τη σύνδεση με τον άνθρωπο που είμαι μαζί.
Αν θέλουμε να δούμε βέβαια πιο στερεοτυπικές διαφορές ανάμεσα στον αντρικό και τον γυναικείο οργασμό. Είναι πως οι άντρες (και θέλω να χρησιμοποιηθεί αυτός ο όρος ως κοινωνική κατασκευή) περνούν πιο γρήγορα από την ακούσια διέγερση (δηλαδή βλέπω ένα ερέθισμα) στην επιθυμία, ενώ ας πούμε οι γυναίκες μπορεί να χρειαστούν ασφάλεια και επικοινωνία. Εγώ δεν μπορώ να το υποστηρίξω αυτό ως επιστημονική άποψη με την έννοια ότι αυτός ο τρόπος κατανόησης του οργασμού ενισχύει τα έμφυλα στερεότυπα, καθώς και έναν διπολικό τρόπο για τον οργασμό από τον οποίο και θεωρώ πως πρέπει να απεγκλωβιστούμε.
Δεν υπάρχει, λοιπόν, δυσκολότερος οργασμός. Είναι άλλος.
Ιστορικά, έχει νόημα να δούμε, πως το 2.000 κατανοήσαμε την χρησιμότητα της κλειτορίδας. Μέχρι τότε, δε γνωρίζαμε ότι είναι ένα σημείο που δέχεται ερεθίσματα και σχετίζεται με την ηδονή. Οι ουρολόγοι-ανδρολόγοι αντιθέτως έχουν κάνει πολλή δουλειά σε ότι αφορά το ζήτημα της στυτικής λειτουργίας και της εκσπερμάτισης. Σε αυτούς τους κλάδους έχουν δοθεί πολλά χρήματα για έρευνα. Σε ο,τι αφορά τα γυναικεία ζητήματα έχουμε μείνει πολύ πίσω.
Μπορούν όλες οι γυναίκες να πετύχουν διαφορετικά είδη οργασμών;
Έκανα μία πολύ βασική αναζήτηση στο Google για τα είδη οργασμών και βρήκα ότι οι γυναίκες μπορούν να έχουν 8 με 11 διαφορετικά είδη οργασμών. Θεωρώ πως αυτά τα άρθρα συγκαταλέγονται στο κομμάτι της ψευδοεπιστήμης, λόγου του ότι η σεξολογία και η γυναικολογία ακόμα δεν έχει ξεκάθαρα αποτελέσματα για όλες αυτές τις διαφορετικές περιοχές εντός του κόλπου.
Αναρωτιέμαι ποιο άτομο μπαίνει και κάνει μία τέτοια αναζήτηση; Υποθέτω ότι ένα άτομο, το οποίο πιθανώς τώρα διερευνά τι του αρέσει και το διακατέχει άγχος. Σκέφτομαι πως εάν εγώ έβλεπα ένα τέτοιο άρθρο που λέει ότι υπάρχουν 8-11 είδη οργασμού, τα οποία εγώ δεν τα έχω «πετύχει», το άγχος μου θα με παρέλυε. Η αίσθηση ανεπάρκειας θα με απέτρεπε από τη διαδικασία να ανακαλύψω κι άλλο τη σεξουαλικότητά μου, το σώμα μου και να δω τι πραγματικά μου αρέσει.
Αν μπορούσα να δώσω μία συμβουλή θα ήταν τέτοια άρθρα να τα αποφεύγουμε, γιατί δεν είναι ενημερωτικά ούτε ψυχοεκπαιδευτικά. Αντιθέτως, μπορεί να μας πάνε σε άλλα μονοπάτια και να μας μπερδέψουν.
Υπάρχουν άλλοι μύθοι γύρω από τον οργασμό;
Μπορώ να σου πω για τον κολπικό οργασμό.
Σύγχρονες έρευνες μας δείχνουν πως μόνο το 1/3 των γυναικών καταφέρνει να έρθει σε οργασμό με τη διείσδυση του πέους στον κόλπο. Οπότε τα υπόλοιπα 2/3 τι κάνουμε; Φυσικά, δεν υπάρχει απολύτως κανένα πρόβλημα. Είναι άτομα στα οποία η κλειτορίδα παίζει πιο σημαντικό ρόλο στη δημιουργία και την ενίσχυση της διέγερσης. Αυτός είναι ο κλειτοριδικός οργασμός.
Ένα μεγάλο debate ακόμα είναι το squirting, το οποίο και δεν έχει απαντηθεί ακόμα, καθώς δεν έχει βρεθεί ανατομική περιοχή που να αποδεικνύει ότι εάν αγγίξεις αυτό το σημείο μπορείς να έχεις έναν τέτοιο οργασμό. Υπάρχει μία τρομερή επιρροή από πορνογραφικό υλικό που καταναλώνουμε, το οποίο φαίνεται πως δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα, καθώς ο οργασμός εκεί παρουσιάζεται πολύ πιο εντυπωσιακός απ’ ότι είναι στην πραγματικότητα.
Αυτό που έχει ανακαλυφθεί ως εύρημα, είναι οι αδένες του skene. Ένα είδος αδένων που βρίσκεται στο πλάγιο στόμιο της ουρήθρας και φαίνεται να εκκρίνει 1-2 ml υγρού. Κι αυτό ακόμα είναι υπό διερεύνηση. Υπάρχουν πολλές γυναίκες που υποστηρίζουν ότι έχουν τέτοιου είδους οργασμό, επομένως και η επιστήμη οφείλει να διεξάγει πολύ περισσότερη έρευνα και φυσικά, σε κάθε περίπτωση, να μην προσπαθούμε να πετύχουμε εμμονικά έναν τέτοιον οργασμό. Πιστεύω ότι θα καταλήξουμε σε ένα πολύ μάταιο μονοπάτι άγχους.
Ποτέ η ενημέρωση δεν κάνει κακό. Απλά πρέπει να είναι σωστή ενημέρωση. Υπάρχει μία τόσο μεγάλη βιβλιογραφία. Για παράδειγμα «Η Βίβλος του κόλπου» είναι ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο για το κοινό. Πολύς κόσμος δεν ξέρει που βρίσκεται η κλειτορίδα του. Μπορώ να ξεκινήσω έτσι από πολύ απλά πράγματα και ύστερα βιωματικά να καταλάβω τι μου αρέσει.
Τελικά, πού βρίσκεται το σημείο G γυναικών και ανδρών;
Η συζήτηση για το σημείο G ξεκινάει από το 1950, όταν ένας γυναικολόγος ο Ερνστ Γκραίφενμπεργκ δημοσίευσε ένα άρθρο το οποίο είχε ως τίτλο «Ποιος είναι ο ρόλος της ουρήθρας στον γυναικείο οργασμό;». Περιγράφει ένα σημείο, το οποίο βρίσκεται κάτω από την ουροδόχο κύστη, στα εμπρόσθια τοιχώματα του κόλπου. Παρόλα αυτά, δεν περιγράφει μία συγκεκριμένη ανατομική περιοχή. Αυτό που προκύπτει και από διάφορες μελέτες, μετέπειτα, είναι ότι αναφερόταν στη ρίζα, τους βολβούς και το σώμα της κλειτορίδας, η οποία μέχρι τότε ήταν ένα όργανο που δεν είχαμε καταλάβει τη σημασία του. Οπότε ούτε για το σημείο G μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα μέχρι και σήμερα ότι υπάρχει.
Γενικά, αυτό που λένε και οι γυναικολόγοι και οι κλινικοί σεξολόγοι είναι ότι στα εμπρόσθια τοιχώματα του κόλπου δημιουργείται πολύ έντονη διέγερση, καθώς υπάρχουν αρκετά σημεία που προκαλούν ηδονή. Είναι αχαρτογράφητα. Μέχρι στιγμής πάμε με την κλειτορίδα γιατί αυτό ξέρουμε.
Το σημείο G των αντρών είναι ο προστάτης. Είναι ένας πιο pop όρος αυτός. Πρόκειται, βασικά, για ένα σημείο στο σώμα, το οποίο δεν σχετίζεται με τα γεννητικά όργανα. Είναι ένας μικρός αδένας που υπάρχει στους άντρες και βρίσκεται μπροστά από την ουροδόχο κύστη και κάπως περιβάλλει την αρχική μοίρα της ουρήθρας. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι οι άντρες το απολαμβάνουν. Εδώ, έρχεται η καλή επικοινωνία μεταξύ των συντρόφων. Πρέπει να βρισκόμαστε σε μία σύμπνοια με τους παρτενέρ μας.
Γιατί υπάρχει ταμπού από την πλευρά ορισμένων στρέιτ ανδρών με την περιοχή αυτή του πρωκτού;
Θέλει πολλή επεξεργασία αυτό, καθώς το ταμπού της πρωκτικής σεξουαλικής απόλαυσης σχετίζεται με τον πώς κατανοούμε και ορίζουμε την αρρενωπότητα. Αν εγώ θεωρώ ότι για να είμαι «αρσενικό», όπως αυτό νοείται βάσει των κοινωνικών κατασκευών του φύλου, θα πρέπει να έχω ενεργητικό ρόλο στο σεξ, τότε οποιαδήποτε πράξη αφορά στην συγκεκριμένη περιοχή γίνεται αντιληπτή ως «θηλυκοποίηση». Βοηθάει πολύ εάν ένα άτομο το κάνει για αρχή μόνο του. Δηλαδή, κατά τη διάρκεια του αυνανισμού, να εξερευνήσει εάν του αρέσει ο ερεθισμός στην περιοχή του πρωκτού. Δεν είναι απαραίτητο να μας αρέσουν όλα, αλλά σίγουρα έχει ένα νόημα πριν απορρίψουμε κάτι να το δοκιμάσουμε, να δούμε εάν έχει κάτι να μας δώσει.
Ένας από τους λόγους που είμαστε πολύ κλειδωμένοι σεξουαλικά, είναι γιατί η σεξουαλικότητα για πολλά χρόνια διώκονταν. Και ιστορικά αν το πάρουμε και το διερευνήσουμε, ο λόγος που δημιουργήθηκε η σεξολογία ήταν επειδή τον 19ο αιώνα παρατηρήθηκε αύξηση των φαινομένων της πορνείας και των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων λοιμώξεων. Δεν ήταν ποτέ το ενδιαφέρον να ανακαλύψουν την απόλαυση. Τώρα έχει αρχίσει να μετατοπίζεται κάπως η κουβέντα, πράγμα που σημαίνει ότι έχουμε να αποδομήσουμε πολλά πράγματα, που έχουμε βαθιά εσωτερικευμένα.
Εάν όταν κάνουμε σεξ, για παράδειγμα, μας είναι τόσο δύσκολο να επικοινωνήσουμε μία φαντασίωσή μας, άντε μετά να τελειώσουμε. Λες για την εξωτερίκευση των φαντασιώσεων ως κάτι που έχουμε βαθιά εσωτερικευμένο. Τι άλλο θα έλεγες πως υπάρχει έτσι μέσα μας;
Να σου πω κάτι που παρατηρώ πάρα πολύ στο γραφείο; Η σχέση με το σώμα μας. Πρέπει το σώμα μου να είναι «έτσι» για να είναι ελκυστικό. Το οποίο δεν ισχύει καθόλου.
Ποια είναι τα ταμπού στο σεξ;
Το πρωκτικό σεξ είναι το νούμερο ένα. Μπορεί να μου αρέσει πολύ να το κάνω, όπως το έχω δει σε μία ταινία πορνό, γιατί φαίνεται πολύ εύκολο, απλό και περιστρέφεται όλο γύρω από τη δική μου απόλαυση, αλλά για να μπορέσω να το κάνω σωστά και με σεβασμό θέλει μία προετοιμασία, την οποία δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να την κάνουν.
Επίσης, πρωκτό έχει και ένας cis straight άντρας και μία cis straight γυναίκα. Για ποιο λόγο μία cis straight γυναίκα να μην παίξει με τον πρωκτό του συντρόφου της; Είναι σαν να το έχουμε βγάλει από το τραπέζι, σαν να μην υπάρχει. To BDSM έρχεται και τα σπάει πολύ ωραία αυτά. Να βλέπεις ας πούμε μία γυναίκα να είναι η dominant και ένας άντρας να είναι ο sub. Αλλάζει τελείως η δυναμική ισχύος. Ξεφεύγουμε από τα έμφυλα στερεότυπα και πάμε σε αυτό που πραγματικά επιθυμούμε.
Τι γίνεται με τα BDSM και τα kinks;
Είναι ένας όρος ομπρέλα, που περιγράφει μία σειρά ψυχολογικών, ερωτικών, αισθησιακών, σεξουαλικών πρακτικών, σκέψεων και φαντασιώσεων, που όμως διέπεται από συναίνεση και η δυναμική των συμμετεχόντων/ουσων δεν είναι ισότιμη. Υπάρχει, δηλαδή, ένα power play.
Τώρα, μέσα σε όλα αυτά τα kinks, μπορούν να εμπεριέχονται διάφορες πρακτικές. Κάποιες είναι τα φετίχ για παράδειγμα, τα παιχνίδια ταπείνωσης και εξευτελισμού, περιορισμού της κινητικότητας και των αισθήσεων ή εκδραμάτιση κάποιων τραυματικών σκηνών, παιχνίδια που αφορούν τη συμπεριφορική τιμωρία.
Στην πραγματικότητα το BDSM είναι ένας σεξουαλικός προσανατολισμός που τα άτομα διαπραγματεύονται τα όρια, τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους και όλη η έκφραση της σεξουαλικότητας δεν εστιάζει στα γεννητικά όργανα και τη διείσδυση. Πάει πέρα από το παραδοσιακό “ιεραποστολικό” straight σεξ, το οποίο είναι κι αυτό που κατά βάση είναι αυτό που η κοινωνία προβάλλει προς τα έξω.
Από τη στιγμή που αυτή η σεξουαλική πρακτική είναι συναινετική, όσα άτομα συμμετέχουν είναι ενήμερα, υπάρχει ένα safe word, το οποίο είναι το όριο σύμφωνα με το οποίο τελειώνει η πράξη και υπάρχει aftercare, είναι εντάξει. Υπάρχει τρομερή διαπραγμάτευση της φροντίδας.
Είναι σημαντικό να αφήσουμε πίσω το στίγμα που εμπεριέχει αυτή η ταυτότητα και να είμαστε ανοιχτοί σε νέες εμπειρίες καθώς και να εξερευνήσουμε κι άλλες πτυχές της σεξουαλικότητάς μας.
Συνδέεται το BDSM με τα τραύματα;
Μπορεί να σχετίζεται, μπορεί και όχι. Υπάρχει ένα κομμάτι στο BDSM που είναι η εκδραμάτιση τραυματικών σεναρίων. Ένα πολύ κοινό σενάριο είναι το σενάριο του βιασμού. Εκεί ενδέχεται να υπάρχει σύνδεση κάποιου τραύματος. Έχουν γίνει έρευνες που αποδεικνύουν πόσο θεραπευτικό μπορεί να είναι το BDSM για έναν άνθρωπο που έχει βιώσει μία τέτοια εμπειρία, καθώς υπάρχει ένας ασφαλής χώρος, στον οποίο έχει τον απόλυτο έλεγχο και μπορεί να σταματήσει τη σκηνή, όποτε θέλει.
Αν δούμε το BDSM ως ευκαιρία για να επεξεργαστούμε ένα άλλο μας κομμάτι, με έναν άλλον τρόπο, νομίζω ότι έχει πολλά να μας δώσει. Το σεξ λειτουργεί αγχολυτικά και είναι εντελώς εντάξει να κάνουμε σεξ γι’ αυτόν τον λόγο, αλλά παράλληλα είναι πολύ σημαντικό να έχουμε και επίγνωση πως τη δεδομένη στιγμή είναι αυτό που αναζητάμε.
Είναι παράλογο εάν ένας οργανισμός δεν ζητάει σεξ τόσο συχνά;
Αυτό είναι μία απορία πολλών ανθρώπων. Δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ίδια όρεξη και την ίδια ανάγκη να κάνουν σεξ.
Θεωρούμε ότι πρέπει να θέλουμε περισσότερο να κάνουμε σεξ, παρόλα αυτά η πραγματική συχνότητα συγκριτικά με την επιθυμία και τη φαντασίωση για σεξ διαφέρουν πάρα πολύ.
Συχνά ακούγεται ότι το σεξ είναι μία φυσική ανάγκη. Υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι για να κάνει σεξ κανείς. Δεν είναι, λοιπόν, κάτι που προκύπτει ως φυσική ανάγκη. Επίσης, δεν είναι κάτι που σχετίζεται με την επιβίωσή μας. Ποιος πέθανε επειδή δεν έκανε σεξ; Ζούμε σε μία κοινωνία που είναι υπερσεξουαλικοποιημένη. Κάπως έχει συνδεθεί στερεοτυπικά πως για να είμαι υγιής πρέπει να κάνω και πολύ σεξ. Αυτό δεν είναι αλήθεια.
Είναι πολύ σημαντικό ο κάθε άνθρωπος να κάνει σεξ στον δικό του χώρο και χρόνο. Το «σωστό» για εμένα μόνο εγώ το ξέρω. Μόνο εγώ ξέρω πότε πραγματικά έχω την επιθυμία να έρθω σε σύνδεση με κάποιον άλλον άνθρωπο. Το ίδιο ισχύει και για τον αυνανισμό. Έχει να κάνει με την σεξουαλικότητα του κάθε ανθρώπου αυτό.
Θέλω να πάρω λίγο πάσα από αυτό και να μιλήσω λίγο για το κομμάτι της ασεξουαλικότητας. Είναι ένα θέμα που έχει μελετηθεί ελάχιστα και που ακόμα θεωρείται ταμπού. Στο φάσμα αυτό βρίσκονται τα άτομα που δεν βιώνουν σεξουαλική έλξη για άλλα άτομα ή βιώνουν σεξουαλική έλξη υπό προϋποθέσεις. Δεν είναι ψυχική διαταραχή, δεν προέρχεται από τραύμα, δεν είναι μία παθολογία, ούτε είναι ακριβώς και μία συνειδητή επιλογή κάποιου ανθρώπου που θέλει να απέχει από το σεξ. Υπάρχει μία πολύ ωραία έννοια εδώ, η οποία είναι το demisexual και αναφέρεται στα άτομα που κάνουν σεξ μόνο εάν έχουν αναπτύξει ισχυρό συναισθηματικό δεσμό. Πιστεύω ότι αυτό μας λέει πάρα πολλά για το κομμάτι της επιθυμίας.
Πώς μπορώ να απελευθερωθώ από τα ταμπού μου;
Υπάρχουν τρεις θεωρητικές προσεγγίσεις που μας δίνουν έναν μπούσουλα για να μπαίνουμε σε αυτή την διαδικασία επεξεργασίας της σεξουαλικότητάς μας.
Η πρώτη είναι η θετικότητα στο σεξ (sex positivity). Αυτό σημαίνει πως αντιμετωπίζω τη σεξουαλικότητα ως κάτι που έχει μία θετική επίδραση στη ζωή του ανθρώπου, γι’ αυτό και όλες οι επιθυμίες και οι πρακτικές είναι αποδεκτές από τη στιγμή που υπάρχει συναίνεση. Ακόμα και ο ΠΟΥ υποστηρίζει ότι το δικαίωμα των ανθρώπων να έχουν απολαυστικές και ασφαλείς σεξουαλικές εμπειρίες χωρίς εξαναγκασμούς, πιέσεις, διακρίσεις και βία διασφαλίζει μία καλή σεξουαλική υγεία. Εάν έχω αυτό ως μπούσουλα μπορώ να δω τη σεξουαλικότητά μου χωρίς ταμπού.
Μία άλλη πολύ ωραία αρχή, η οποία ψηφίστηκε το 2019 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Σεξουαλικής Υγείας είναι η Διακήρυξη της Σεξουαλικής Απόλαυσης και αυτό που λέει είναι ότι αναγνωρίζεται ότι οι άνθρωποι εμπλέκονται σε ερωτικές και σεξουαλικές σχέσεις για λόγους απόλαυσης. Αυτό σημαίνει πως οτιδήποτε κάνουμε, το κάνουμε για την απόλαυσή μας.
Μία ακόμα θεωρητική προσέγγιση είναι αυτή της μείωσης βλάβης. Αναγνωρίζουμε ότι κάποιες συμπεριφορές μπορεί να έχουν ρίσκο, αλλά έχει ένα νόημα εκεί να παραμερίσουμε λίγο το ενδεχόμενο ρίσκο και να δούμε για ποιό λόγο το άτομο μπαίνει σε αυτή την διαδικασία. Δηλαδή, να το εξερευνήσουμε, όχι να το κρίνουμε.
Για παράδειγμα, μία επικίνδυνη συμπεριφορά είναι το να μην φοράς προφυλακτικό σε μία σεξουαλική επαφή. Χρειάζεται το άτομο να έχει ενημέρωση. Δηλαδή τι μπορεί να συμβεί στο δικό του σώμα και στο σώμα ενός άλλου ανθρώπου σε αυτή την περίπτωση (ή στην περίπτωση που δεν κάνει εξετάσεις), παρόλα αυτά έχει ένα νόημα να διερευνήσουμε τι είναι αυτό που κάνει τον συγκεκριμένο άνθρωπο να μην φοράει προφυλακτικό εκείνη τη στιγμή. Δηλαδή, όλο αυτό να μην γίνεται με μία επικριτική, «δασκαλίστικη» και τιμωρητική στάση ενός ειδικού, αλλά με ανοιχτότητα.
Γιατί μπορεί κάποιος να επιλέγει να μην φοράει προφυλακτικό;
Είναι hot! I guess. Οι άνθρωποι το κάνουν για πολλούς λόγους. Είναι σημαντικό να το επικοινωνήσω αυτό, να είναι ενήμερα τα εμπλεκόμενα άτομα και να συναινούν, κατανοώντας πλήρως την κατάσταση.
Εκεί μιλάμε για ένα κομμάτι σεξουαλικής υγείας και αναφερόμαστε, επίσης, στον όρο σεξουαλική αυτοπεποίθηση. Ο όρος αυτός, αφορά τον άνθρωπο που νιώθει πολύ καλά με τον εαυτό του σεξουαλικά, επιθυμεί συνεχώς να εξερευνά πράγματα και έχει και μία σεξουαλική ηθική που προστατεύει και τον εαυτό του, αλλά και τον άνθρωπο με τον οποίο κάνει σεξ.
Δεν είναι ο άνθρωπος που κάνει πολύ σεξ και μπορεί να μιλήσει γι’ αυτό. Είναι ο άνθρωπος που έχει πολύ σεβασμό, κάνει πράγματα πολύ συναινετικά, είναι ενημερωμένος για διαφορετικούς σεξουαλικούς προσανατολισμούς, για ταυτότητες φύλου, για τα κομμάτια της σεξουαλικής υγείας, καθώς και για το πώς να προστατευτεί από σεξουαλικώς μεταδιδόμενες λοιμώξεις (ΣΜΛ).
Θέλω να σου πω μερικά πράγματα που σημείωσα ως ταμπού:
- Η οικειότητα είναι επικίνδυνη.
- Πρέπει να είμαι straight.
- Είναι άρρωστο να φοράω γυναικεία εσώρουχα.
- Θα με αγαπάει μόνο εάν είμαι καλή στο σεξ
Έχουμε πολλά ταμπού. Δεν έχουμε μάθει από κανέναν να είμαστε σεξουαλικά ανοιχτοί και ανοιχτές, οπότε εγώ θα πω ότι το κομμάτι αυτό πρέπει να το προσεγγίσουμε με σεβασμό, ενημέρωση και καλοσύνη.
Στη σεξουαλική αυτοπεποίθηση είναι εντάξει να παραδεχτώ ότι κάτι δεν το ξέρω ή ότι κάτι δεν θέλω να το κάνω. Σεξουαλική αυτοπεποίθηση δεν έχει ένας άνθρωπος που μπορεί να τα κάνει «όλα», αλλά ένας άνθρωπος που βρίσκεται σε επαφή με τις ανάγκες του, είναι ανοιχτός στο να εξερευνήσει τι του αρέσει και να πειραματιστεί για κάτι νέο με το/τη σύντροφό του/της και φυσικά να κατανοεί πολύ καλά και βιωματικά την έννοια του σεβασμού, της συναίνεσης και της ασφάλειας.